Mitä jokaisen yrittäjän tulisi tietää hakukonenäkyvyydestä?
Hakukoneen toiminta perustuu yksinkertaistettuna verkkosivujen tutkimiseen eli niiden indeksointiin. Kun käyttäjä sitten tekee haun, hakukone vertaa haussa käytettyjä sanoja indeksoinnilla muodostamaansa tietokantaan. Hakutulokset ovat hakukoneen mielestä parhaiten hakua vastaavia sisältöjä.
Tärkeintä on ymmärtää sisällön merkitys. Jos ei ole johonkin asiaan liittyvää sisältöä – ei voi olla myöskään siihen liittyvää näkyvyyttä. Mikään tekninen hakukoneoptimointi ei korvaa puuttuvaa sisältöä ja ylipäätänsä hakukoneoptimoinnin rooli on todellisuudessa sivujen näkyvyyden kannalta paljon pienempi kuin sisällön.
Asia voi tuntua yllättävältä kun huomioi miten aktiivisesti hakukoneoptimointia mainostetaan, vaikka Google kertoo saman asian täysin avoimesti omassa englanninkielisessä Hakukoneoptimoinnin oppaassaan. Kuten ensimmäinen kappale heti linkin kohteena olevan otsikon alla vapaasti suomennettuna kertoo, ”houkuttelevan ja hyödyllisen sisällön luonti vaikuttaa todennäköisesti hakukonenäkyvyyteen enemmän kuin mikään muu tämän oppaan ehdotuksista”. Aikoinaan Google julkaisi myös suomenkielistä Hakukoneoptimoinnin aloitusopasta ja viesti oli jo silloin sama: ”Vetoavan ja hyödyllisen sisällön luonti tuon mukanaan enemmän hyötyä kuin mikään muu täällä esitellyistä tekijöistä.”
Ongelmana tietysti on, ettei hyödyllinen sisältö synny itsestään vaan vaatii aikaa, puurtamista ja myös yrittäjän omaa ammattitaitoa. Ulkopuolinen apu sisällön suhteen ei välttämättä ole ollenkaan huono asia, mutta minun on vaikea kuvitella että esimerkiksi tämän artikkelin tekoon olisi helposti löytynyt copywriter jolle olisi pystynyt ulkoistamaan koko homman antamalla pelkän aiheen. Varsinkin kun omasta mielestään SEO-optimoitua sisältöä tuottavien copywritereiden työnjälki voi muistuttaa enemmänkin Googlen spämmi käytäntöjen vastaista avainsanojen tunkemista (linkin sisältö englanniksi) kuin Googlen suosittelemaan oikeille ihmisille suunnattua sisältöä (linkin sisältö englanniksi).
Millainen sisältö sitten nostaa sivujani tai verkkokauppaani hakutuloksissa?
Useimmiten käyttäjän tekemän haun taustalla on jokin tarve, ongelma tai vähintäänkin uteliaisuus. Hyödyllinen tieto on vastaus tähän. Mikäli tarjoat jotain tietoa mitä ei mistään muualta löydy, niin paikka hakutuloksien kärjessä on sinun. Ainakin kyseisen tiedon osalta.
Voimme käyttää esimerkkinä vaikka Windus FinnMaid ikkunanpesujauhetta. Kyseessä kuvan mukaisissa pienissä pusseissa myyty veteen sekoitettava ikkunanpesuaine, jota tämän artikkelin kirjoittaja käyttää lähes joka päivä silmälasien pesuun. Tässä käytössä pussillisen ikkunanpesujauhetta voi kipata tyhjään 1½ litran pulloon, täyttää lämpimällä vedellä ja lopputuloksena on nestemäistä ikkunanpesuainetta jonka väkevyys on pakkauksen ohjetta enemmän laimennettunakin taatusti riittävää silmälasien ja monen muunkin lasipinnan pesuun.
Kyse on tuotteesta jota tyypillisesti ostetaan harvoin ja eräänä päivänä reilu kymmenen vuotta sitten kun sitä olisi tarvinnut lisää, niin eipä tuotetta enää hyllystä löytynyt. Vielä ongelmallisempaa oli ettei Windus FinnMaid nimellä googlettaminen tuottanut mitään asiaa helpottavia tiedonmurusiakaan. Kunnes lopulta keksin hakea nimiä PRH:n tavaramerkkirekisteristä ja Windus nimellä tärppäsi. Nyttemmin jo vanhentuneen tavaramerkin haltijana oli Farmos Oy ja Farmoksella googlettaminen kertoi yrityksen päätyneen KiiltoCleanin omistukseen.
Tämän jälkeen olikin jo helppo löytää netistä Kiilto ikkunanpesujauhe, ainoaksi haasteeksi jäikin kyseisen tuotteen bongaaminen kaupan hyllyltä. Aiemman hieman räikeän ulkoasun muutos hailakan siniseksi ei varsinaisesti helpottanut kaupan hyllyssä alle 10 sentin raossa peräkkäin majailevien pienien pussien bongaamista, mutta ystävällisen myyjän avustuksella oikea kohta löytyi hyllystä.
Seuraavat noin kymmenen vuotta sujuivatkin ongelmitta ja 2x2g pakkauksen muuttaminen yhdeksi 4g pakkaukseksi oli suhteellisen pieni harmi. Kunnes pari vuotta sitten tuotetta ei taaskaan löytynyt kaupasta ja tällä alkoi näyttää huolestuttavasti siltä että koko tuote oli lopetettu. Ironian huipentumana Kiilto julisti samaan aikaan heti etusivullaan auttavansa asiakkaitaan säästämään energiaa. Nyt Kiilto on vienyt todellisuudesta irrallaan olevat höpinänsä jo ihan uudelle tasolle ja markkinointia vauhdittamaan on tuotettu kokonainen ”Lupaus ympäristölle” osio.
Henkilökohtaisesti on aika vaikea nähdä miten Kiillon julistamat ylväät tavoitteet kuten ”materiaalien ja jätteen vähentäminen”, ”fossiilisen energian käytön vähentäminen pakkauksissa ja logistiikassa” ja ”yhteistyö asiakkaiden ympäristöjalanjäljen minimoimiseksi” toteutuvat sillä että 4 gramman pienen jauhepussin sijasta pakotetaan asiakkaat ostamaan vettä ja jokaista valmiiksi laimennettua 600 millilitraa kohti uusi muovinen suihkepullo. Jos pitäydymme lähellä pakkauksen ohjeiden mukaista laimennussuhdetta, niin voidaan todeta muutoksen johtavan kauppaan rahdattavan painon noin 300-kertaistumiseen ja melkoiseen kasaan muovista suihkepullojätettä.
Kenellekään tuskin tuli uutena tai yllättävänä tietona että isojen kymmenien miljoonien liikevaihtoa pyörittävien yritysten nettisivuilla kerrotut jalot arvot harvemmin realisoituvat käytännön toiminnassa. Sen sijaan tämän esimerkin on tarkoitus nostaa esiin seuraavat asiat:
- Uuden tiedon merkitys. Windus FinnMaidistä ei netistä entuudestaan löytynyt tietoa, niin mikäköhän sivu nousee hakutulosten kärkijoukkoon jos sitä kokeilee nyt hakea?
- Hyödyllisen tiedon merkitys. Kun Windus FinnMaid ikkunanpesujauhe muuttui Kiilto ikkunanpesujauheeksi, se olisi kannattanut kertoa myös asiakkaille. Tähän olisi riittänyt tuotesivulle vaikka maininta ”Löydät Windus FinnMaid ikkunapesujauheen nyt uudella nimellä uusitussa pakkauksessa.” Mikäli vanhan nimen julkinen mainitseminen tuotesivulla olisi aiheuttanut jotain henkistä tuskaa, olisi tiedon voinut halutessaan myös kätkeä lisäämällä tuotekuvan alt-kenttään ”Windus FinnMaid on nyt Kiilto ikkunanpesujauhe”. Tämä teksti ei olisi normaalitilateessa edes näkynyt mihinkään, mutta tuonut googlettavat asiakkaat oikealle tuotesivulle.
- Älä harmittele. Yhdenkään pienyrittäjän ei kannata harmitella tai ripotella tuhkaa päällensä siitä ettei ole osannut tai tiennyt. Kuten esimerkki osoittaa niin välttämättä isoillakaan yrityksillä ei ole edes perusasiat näissä jutuissa hallussa. Kysymys on vain siitä mitä teet nyt kun tiedät!
Entäpä se ongelmani eli tuotteen katoaminen kaupasta? Tuotetta löytyi vielä jäännöseriä myyvästä verkkokaupasta, joten nyt voi odotella rauhassa josko vastaava tuote ilmestyisi markkinoille. Hakukonenäkyvyyttä ajatellen verkkokaupoilla onkin valtti jota käsitellään seuraavaksi.
Sisällön määrällä on väliä – mitä enemmän sen parempi
Suurimmalle osalle sivuja isoin ongelma hakukonenäkyvyyttä ajatellen on sisällön niukkuus. Kun sisällön määrä kasvaa, johtaa se käytännössä vääjäämättä myös hakunäkyvyyden kasvuun. Seurauksen huomaa helposti lähes mitä tahansa tuotetta googlettamalla, sillä tuloksena on liki poikkeuksetta verkkokauppoja tai vähintäänkin kivijalkaliikeitä joilla on myös verkkokauppa. Useimmiten vasta haku liikkeen tyypin ja paikkakunnan mukaan alkaa löytää pelkkiä kivijalkaliikkeitä.
Syynä on jokseenkin murskaava ero sisällön määrässä. Siinä missä pelkkä kivijalkaliike todennäköisesti kertoo omilla sivuillansa myyvänsä tietyn tyyppisiä tuotteita, verkkokauppaa pyörittävällä kilpailijalla voi löytyä kymmeniä tai jopa satoja kyseisen tyypin tuotteita listattuna omassa verkkokaupassaan. Mikäli verkkokaupasta löytyy hinnan lisäksi paikkaansa pitävät saldot, on myös tiedon hyödyllisyys aivan eri tasolla.
Monen kivijalkaliikettä ja verkkokauppaa pyörittävän yrityksen kohdalla on enemmän kuin todennäköistä että verkkokaupan tarkoitus on alun perinkin ollut ensisijaisesti houkutella asiakkaat liikkeeseen ja ehkä vasta toissijaisesti hankkia lisämyyntiä verkkokaupan kautta. Itse en ole koskaan esimerkiksi ostanut Bilteman, Puuilon tai Tokmannin verkkokaupoista mitään, vaan ainoastaan tarkistanut että löytyykö, onko varastossa ja mitä maksaa.
Ymmärrettävästi monen pienen yrityksen kohdalla verkkokaupan kompastuskivenä voi olla raha. Vaikka toisaalta varsinkin pienen erikoisliikkeen tapauksessa verkkokaupan hyödyntäminen kassajärjestelmänä ja varastonhallinnassa voi tuoda myös säästöjä juoksevissa kuluissa.
Verkkokauppa ei ole ainut tai jossain tapauksissa edes realistinen vaihtoehto sisällön määrän lisäämiseksi. Palveluita myyville yrityksille omille sivuille kirjoitetut artikkelit voivat osoittautua hyödyllisiksi hakuliikenteen ja potentiaalisten asiakkaiden tuojiksi. Potentiaalisten asiakkaiden on myös artikkeleita lukemalla mahdollista saada hieman kuvaa siitä minkälaisella ajatusmaailmalla yrityksessä ylipäätänsä toimitaan.
Kun hakukoneliikenteessä puhutaan pienille yrityksille hieman reilummista lukemista, kuten yli 500:sta hakukoneen kautta tulleesta kävijästä kuukaudessa, on sivuilla useimmiten joko verkkokauppa ja/tai reilummin artikkeleita. Poikkeuksia toki on ja yksi varsin hyvä esimerkki tällaisesta löytyy seuraavasta kappaleesta.
Pienetkin muutokset voivat mullistaa hakukonenäkyvyyden – jos ne keskittyvät olennaiseen
Ekomatti Oy on Turun Hirvensalossa vanhan koulun tiloissa toimiva varsin persoonallinen kierrätyskeskus. Tavaraa on laidasta laitaan ja käsittämättömän paljon. Syksyllä 2021 yritystä pitävällä Matilla oli kuitenkin pienoinen probleema, yrityksen verkkosivut oli viimeksi päivitetty vuonna 2009, eikä informaatiosisältö ollut ihan kaikilta osin enää kohdillaan. Muun muassa aukioloajat olivat muuta kuin sivuilla kerrotut, mikä saattoi paikoitellen aiheuttaa tyytymättömyyttä asiakkaissa.
Joku Ekomatissa asioinut sivujen virheelliseen informaatiosisältöön tyytymätön oli antanut yhteystietoni, Matti soitteli kertoen mitä vanhentuneita tietoja sivuilta täytyisi korjailla ja kysyi onnistuisiko kyseinen homma. Minä puolestani kerroin että sivuilla olisi paljon muutakin korjattavaa. Ne oli toteutettu kehyksiä käyttäen, mitä pidettiin jo 2000-luvun alussa hieman huonona tekniikkana, käytettävyys matkapuhelimilla oli erittäin heikko, sivut eivät käyttäneet ssl-salausta jne. Korjattavaa siis löytyisi paljon muutakin, mutta hän halusi tässä kohtaa korjata vain ne omalla listallaan olleet asiat.
Toisin kuin nykyään monesti kuvitellaan, julkaisujärjestelmiä käyttämättömien perinteisten valmiiksi koodattujen sivujen muokkaaminen ei useimmiten ole mikään iso työ. Käytännössä työ tapahtuu kopioimalla sivut ensin omalle koneelle, tekemällä koodiin tarvittavat muutokset ja palauttamalla uudet versiot muutetuista tiedostoista takaisin palvelimelle. Tässä tapauksessa homma kustansi arvonlisäveroineen alle 50 euroa.
Alkuvuodesta 2022 Matti palasi asiaan. Sivut majailivat isomman teleoperaattorin palvelintilassa ja he olivat päättäneet uudistaa palvelunsa perinpohjaisesti. Tässä tapauksessa se tiesi kotisivutilan korvaamista jollakin kotisivukoneella. Vanhempaan yrittäjäsukupolveen kuuluvan asiakkaan omat tietotekniset valmiudet eivät olleet sillä tasolla, että kotisivukonetta olisi pystynyt itse hyödyntämään, eikä operaattorin tarjoamien palveluiden hinnat ja kuukausimaksutkaan miellyttäneet.
Lopputuloksena oli sivujen siirto toiselle palvelimelle ja hieman poikkeuksellinen kotisivujen uudistaminen. Sivuja ei nimittäin oikeastaan korvattu uusilla, vaan ainoastaan lähdekoodi uudistui Bootstrap viitekehystä hyödyntäväksi. Lopputuloksena responsiiviset helposti matkapuhelimilla ja millä tahansa laitteilla käytettävät verkkosivut ssl-salauksella. Hintaa tälle uudistukselle kertyi vieläpä selvästi vähemmän mitä kokonaan uudet WordPress-sisällönhallintajärjestelmän päälle tehdyt sivut olisivat kustantaneet.
Merkille pantavinta uudistuksessa on ollut hakukonenäkyvyyden kasvun suuruus. Palvelimen vaihdon jälkeen ennen sivujen uudistamista hakukoneliikenteen määrä oli noin 150 kävijää kuussa ja tässä vaiheessa käytössä oli sentään jo suojattu https-yhteys, jonka Google ilmoitti jo kymmenen vuotta sitten laskevansa hakukonenäkyvyyttä ajatellen positiiviseksi asiaksi (linkin sisältö englanniksi).
Jo uudistusta tehtäessä oli odotettavissa selvää kasvua hakukoneliikenteeseen matkapuhelimista eli mobiilin puolelta, koska Google-haku huomioi sivujen käytettävyyden. Jos ne toimivat huonosti matkapuhelimilla, myös näkyvyys haussa on usein selvästi heikompi mobiililaitteilla. Aiempi hakuliikenne siis painottui selvästi tietokoneiden puolelle, joten ei ollut yllätys että jo parin kuukauden sisällä hakuliikenne rikkoi 300 kuukausittaisen kävijän rajan. Vajaan vuoden kuluttua maaliskuussa 2023 rikkoutui hakuliikenteessä 400 kävijän raja, toukokuussa 2023 500 raja ja heinäkuussa 2023 hakukoneliikenteessä meni rikki 800 kuukausittaisen kävijän raja.
Vasta nyt noin kaksi ja puoli vuotta uudistuksen jälkeen voinee todeta näkyvyyden kasvun tasaantuneen. Yli 600 on vakiintunut peruslukemaksi ja 800 ylittyy parhaina kuukausina. Lukemat ovat poikkeuksellisen kovia sivustolle, jossa ei ole blogia eikä verkkokauppaa. Ylipäätänsä käytettyjen tuotteiden verkkokauppa on ongelmallinen, sillä jos jokainen myytävä tuote on jossain määrin yksilöllinen ja yksittäisiä tuotteita on valtavat määrät, ei niiden listaamisessa verkkokauppaan ole edes mitään järkeä. Teknisenä haasteena käytettyjen tuotteiden kauppaan liittyy usein myös marginaalivero jota läheskään kaikki verkkokauppajärjestelmät ja -alustat eivät kunnolla tue.
Sen takia tässä uudistuksessa oli teknisten puutteiden korjaamisen lisäksi kaksi muuta merkittävästi hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa tekijää. Sisällön määrä kasvoi, sillä myytävänä olevasta tavarasta tuli kymmeniä kuvia lisää. Ja vielä merkittävämpänä asiana kuviin tuli alt-teksti, jonka ideana on toimia kuvauksena sille mitä kuvassa on. Kuvien yhteyteen lisättävät alt-tekstin alkuperäisenä tarkoituksena on ollut välittää tieto kuvan sisällössä sokeiden käyttämälle ruudunlukijalle tai kun kuva ei jostain syystä näy, mutta myös hakukoneet hyödyntävät sitä (linkin sisältö englanniksi).
Sitä hyödyntämällä sivujen sisällön määrä voi todellisuudessa olla paljon suurempi kuin mitä päälle päin näyttää, sillä se on oikeastaan ainut normaalisti näkymätön tieto mitä hakukone käyttää. Lopputuloksena sivuille johtavien erilaisten hakujen määrä voi kasvaa huomattavasti, sekä normaalin tekstihaun että kuvahaun kautta. Esim. tässä tapauksessa kuvaavaa on, että sivuilta löytyy vanhan kassakoneen kuva, sen alt-tekstinä on ”vanha kassakone” ja hakuliikennettä tarkastelemalla sivuille on myös tultu hakutermiä ”vanha kassakone” käyttämällä.
Mitä tästä esimerkistä sitten kannattaa painaa mieleen?
- Verkkosivuista maksettu hinta ei korreloi hakukonenäkyvyyden kanssa. Mielenkiintoinen sisältö korreloi hakukonenäkyvyyden kanssa. Rahalla toki saa monia asioita, esim. tässä tapauksessa lisäpanostuksella sivujen ulkonäölle olisi voinut tehdä paljon enemmän. Toisin kuin monen muun asian yhteydessä, käytettyä tavaraa myytäessä sivujen visuaalinen näyttävyys ei välttämättä ole merkittävimpien asioiden joukossa.
- Sisällön määrää voi kasvattaa eri tavoin. Tekstisisällön lisäksi myös kuvat alt-tekstien kera voivat tehdä ihmeitä.
- Tekniset puutteet tai ongelmat voivat haitata hakukonenäkyvyyttä. Valitettavasti näiden suhteen on oltava tarkkana, sillä usein yrittäjille kaupitellaan myös lääkkeitä ongelmiin joita ei todellisuudessa ole.
Lisäksi kannattaa huomioida, ettei sivujen uudistus automaattisesti tuo parempaa hakukonenäkyvyyttä. Usein uusia verkkosivuja kaupitellaan väitteillä, jotka ovat paikkaansa pitämättömiä. Kuten että jollain tietyllä työkalulla tehdyt tai tiettyä sisällönhallintajärjestelmää käyttävät sivut olisivat huikean hakukoneoptimoituja. Esim. WordPressin saatetaan väittää olevan hakukoneiden suosiossa. Itse olen toteuttanut vuosia liki kaikki kotisivuprojektit WordPressin päälle ja voin taata ettei WordPress olisi tuonut tässä projektissa mitään etua hakukonenäkyvyyden kannalta. Bootstrap -viitekehystä hyödyntävät Ekomatin sivut olivat siis toteutustavaltaan pikemminkin säännön vahvistava poikkeus, koska ennakoitu ja nyt myös toteutunut sisällön päivitystahti lasketaan vuosissa. Mikäli sisällön päivitysväli on useita vuosia, eikä yrittäjä ylipäätänsä aio sitä itse tehdä, ei WordPressin vahvuuksista ole iloa. Toinen merkittävä syy on osoiterakenteessa, joka säilyi näin toteutetussa sivujen uudistamisessa täysin ennallaan. Valitettavan harvoin ymmärretään, että sivujen uudistamiseen liittyy myös riskejä. Olemassa oleva hakukonenäkyvyys on myös mahdollista hukata.
Hakukoneliikenteen katoaminen verkkosivujen uudistuksen yhteydessä
Aivan liian harvoin käsitellään hakukoneliikenteen katoamista tai merkittävää putoamista, vaikkei se ole ilmiönä mitenkään harvinainen. Joskus täysin sivusta seuraamallakin voi arvata uudistuksen olleen hakunäkyvyyttä ajatellen tuhoisa ja SEO-työkalujen antamat arviot usein vahvistavat epäilyt. Alla esimerkkinä vajaa vuosi sitten toteutetun verkkokaupan uudistuksen seuraukset, jolla hakuliikenteestä on kadonnut useita kymmeniä prosentteja.
Lähes vuotta myöhemmin hakuliikenteen määrä on edelleen satoja käyttäjiä kuukaudessa vähemmän kuin ennen uudistusta. Jos minkäänlaista suunnitelmaan hakuliikenteen säilyttämiseksi ei ole ja vain kuvitellaan uudistuksen tuovan automaattisesti mukanaan kaikkea hyvää ja kaunista, on kuvan kaltainen lopputulos valitettavan todennäköinen.
Paras vaihtoehto on luonnollisesti ottaa asia huomioon jo uudistusta suunniteltaessa, mutta useimmiten ongelma olisi korjattavissa myös jälkikäteen. Jos siis ymmärretään ja ylipäätänsä myönnetään ongelman olemassa olo, tunnistetaan mitkä tekijät sen aiheuttivat ja keksitään oikeat ratkaisut tilanteen korjaamiseksi. Pienempien ja jo ennen uudistusta niukemmin hakuliikennettä vetäneiden sivustojen osalta tilanne voi korjaantua itsestäänkin, mutta satojen kuukausittaisten kävijöiden menetys jää helposti ilman toimenpiteitä pysyväksi.
Menetettyä hakukoneliikennettä voi tietysti korvata muilla verkkosivujen liikenteen lähteillä, mutta varsinaisen ongelman aiheuttaneet syyt liittyvät useimmiten poistettuun käyttäjiä tuoneeseen sisältöön, osoiterakenteen muutoksiin tai siihen että Google näkee sivut jollain tavalla kopioituna sisältönä.
Varsinkin viimeksi mainittu on sikäli ongelmallinen, että syy voi välillä johtua kovin yllättävistäkin seikoista. Esimerkiksi tässä kohtaa sopii hyvin Hair Studio Maicci eli Salossa toimiva parturi-kampaamo. Kyseisen yrityksen verkkosivut uudistettiin 2023 yhteistyössä Annaliisa Salmelinin kanssa. Yksinkertaistettuna työnjako oli sama mitä olemme vuosikausia käyttäneet eli erinomaisen visuaalisen silmän omaavana palvelumuotoilijana Annaliisa luo sivujen visuaalisen ilmeen ja suunnittelee miten yrityksen palvelut tuodaan sisällöllisesti parhaiten esille. Allekirjoittanut sitten vastaa suunnitelman teknisestä toteutuksesta ja kaivaa ratkaisut mahdollisiin teknisiin ongelmiin.
Lähtökohtaa verkkosivujen uudistukselle voisi luonnehtia hieman sekavaksi, mutta sitäkin tarpeellisemmaksi. Yrityksellä nimittäin oli sekä .com että .net -päätteiset verkkotunnukset jotka molemmat ohjautuivat samoille pelkästään kuvina toteutetuille verkkosivuille. Sisällön osaltakin parasta ennen päivämäärä oli ohitettu jo kauan sitten ja osoitetiedotkin heittivät pari numeroa yrityksen vaihdettua jo aikoja sitten toiseen saman kadun varrella olleeseen liiketilaan.
Kaiken huippuna verkkotunnukset majailivat kauniisti ilmaistuna kaikkea muuta kuin luotettavaksi tunnetulla palvelintilan tarjoajalla, tunnukset olivat hukassa, eikä paikan asiakaspalvelu ollut ihan palvelualtteimmasta päästä. Lopputuloksena ongelma oli jossain kohtaa päätetty ratkaista hankkimalla kokonaan toisaalta uusi .fi -päätteinen verkkotunnus, jotta projekti lähtisi etenemään ja vanhentuneisiin sivuihin liittyvät ongelmat saataisiin ratkaistua. Jo tässä vaiheessa oli selvää että liikenne kannattaisi vanhoilta sivuilta uudelleenohjata uusille, vaikka arviot aiemman hakuliikenteen määrästä näyttivät kovin vaatimattomilta.
Kun sivusto sitten loka- ja marraskuun vaihteessa 2023 julkaistiin, jäi hakuliikenteen määrä mystisen pieneksi. Tunnetusti Google suosii alkuperäistä lähdettä (linkin sisältö englanniksi) mikäli samaa sisältöä on kopioitu ympäriinsä. Tässä tapauksessa sisältö oli kuitenkin kokonaan uutta, eikä Googlesta saanut irti syytä ongelmaan. Kuten alla olevan kuvan punainen nuoli näyttää, ongelma korjaantui joulukuun puolivälissä heti sen jälkeen kun sain tunnukset ja pystyin tekemään uudelleenohjaukset aiemmista verkkotunnuksista. Välittömästi vuoden vaihteen jälkeen hakuliikenteen määrä oli jo suurempaa kuin mitä se oli koskaan aiempiin verkkotunnuksiin ollutkaan ja nousi nopeasti aivan eri tasolle.
Mistä ongelma sitten johtui? Sitä mietin melkoisesti itsekin, kunnes huomasin että Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä löytyi kyseisen yrityksen tiedoista toinen näistä käytöstä poisjääneistä verkkotunnuksista. Google tunnetusti hakee tietoa julkisista rekistereistä, mutta selvästi se hyödyntää niitä myös arvioidessaan mitkä ovat yrityksen viralliset verkkosivut. Tässä tapauksessa YTJ:ssä ollut vanhentunut tieto siis aiheutti sen että Google arvioi uusien nettisivujen olevan jonkin sortin huijaussivut ja tarjosi hakukonenäkyvyyden sijasta kylmää kättä.
Oikeanlaisella uudelleenohjauksella tilanteen pystyy verkkotunnuksen osalta korjaamaan, mutta mikäli virheellisiä ja vanhentuneita tietoja ei korjaa niin ylimääräisistä verkkotunnuksista ja uudelleenohjauksista ei pääse luopumaan jatkossakaan. Tämän artikkelin viimeisimmästä osiosta kannattaakin painaa mieleen seuraavat pääkohdat:
- Jos roikutat vanhentuneita ja virheellisiä tietoja julkisissa viranomaisrekistereissä, voit onnistua aiheuttamaan merkittäviä ongelmia omalle hakukonenäkyvyydellesi.
- Huomioi olemassa oleva hakukonenäkyvyys sivuja uudistettaessa, muutoin lopputulos voi olla negatiivinen.
- Muualta kopioitu sisältö ei tee autuaaksi eikä tuo hakukonenäkyvyyttä.
Toivottavasti tästä artikkelista oli apua ja hyödyllisen sisällön merkitys hakukonenäkyvyyden ytimessä jäi kirkkaana mieleen. Tekstin pituudesta huolimatta paljon aiheeseen liittyvää jäi myös käsittelemättä, joten lisää artikkeleita on tulossa muun muassa teknisestä hakukoneoptimoinnista ja muista asiaan liittyvistä aiheista.
Erinomainen kirjoitus, kiitos. Tämän tulisi avata monen silmiä pähkäillessään oman sivustonsa näkymättömyyttä. Sivut voi olla kalliit, parhaat ja kivat, mutta kuka ne googlella löytää onkin sitten eri juttu.