Mistä verkkosivujen kävijäliikenne muodostuu?

Usein verkkosivujen kohdalla puhutaan hakukoneliikenteestä, mutta on tärkeä muistaa että liikenne verkkosivuille muodostuu monesta muustakin lähteestä kuin vain hakukoneiden kautta tulevasta liikeenteestä. Varsinkin liiallisesti hakukoneoptimointia painottava lähestymistapa jättää helposti muut liikenteen lähteet unholaan.

Tarkempi jaottelu voi hieman vaihdella analysointiin käytettävän työkalun perusteella, mutta perusjako noudattaa pääsääntöisesti alla olevaa. Oleellista ymmärtää että muutakin kuin pelkkää hakukoneliikennettä on mahdollista kasvattaa.

Suora liikenne

Firefox-selaimen osoiterivi löytyy nuolen osoittamasta kohdasta

Punainen nuoli osoittaa selaimen (Firefox) osoiteriville

Selaimen osoiteriville naputettu verkkotunnus tuo kävijän suoraan sivuille ja on tyyppillinen esimerkki suorasta ilman välikäsiä sivuille tulevasta kävijäliikenteestä. Myös selaimen kirjanmerkien kautta sivuille siirtyminen lasketaan osaksi suoraa liikennettä. Samoin sähköpostissa olevan linkin kautta sivuille tulleet lasketaan lähtökohtaisesti suoraan liikenteeseen. Poikkeuksen muodostaa sähköpostimarkkinointityökalut jotka lisäävät linkin perään seurantatunnuksen eli hiiren linkin päälle viedessä osoitteen loppuosassa näkyy epämääräisen oloinen merkkijonolitanja. Sen avulla on mahdollista erotella sähköpostimarkkinoinnin tuomaa liikennettä suorasta liikenteestä.

Helpoin tapa lisätä suoraa liikennettä on pitää sivujen verkkotunnusta esillä. On kyse sitten yrityksen auton takapuskurista, toimitilan ikkunoista tai muusta sopivaksi katsotusta paikasta, lisää sivujen osoitteen esilläolo liikennettä. Tässä kohtaa ei tietystikään ole haitaksi, jos verkkotunnus on uteliaisuutta herättävä tai antaa muutoin vihjeen siitä millä alalla yritys toimii.

Tekstiteippien edullisen hinnan huomioiden kyseessä saattaa parhaimmillaan olla jopa yksi kustannustehokkaimmista tavoista markkinoida verkkosivuja.

Viiteliikenne

Kuva toiselle sivustolle johtavasta linkistä

Kun joku klikkaa ulkopuoliselle sivustolle vievää linkkiä, seurauksena linkin kohde saa viiteliikennettä.

Muilta verkkosivuilta linkkien kautta tulevat kävijät ovat viiteliikennettä. Sen lisäksi että muilla sivustoilla olevat linkit voivat tuoda kävijäliikennettä sivuille, on niillä toinenkin hyöty. Muilla sivuilla olevat linkit vaikuttavat positiivisesti myös sivujen hakukonenäkyvyyteen. Siis sillä oletuksella että linkin sisältävä sivu itsessään on hakukoneen silmissä arvostettu, linkit roskasivustoiksi luokitelluilta sivuilta eivät tuo mitään hyötyä.

Luonteeltaan viiteliikenne on tyyppillisesti maksutonta, sillä sitä syntyy usein yhteistyökumppanuuksien kautta ja myös hyödyllinen sisältö kerää linkkejä ajan myötä itsestään. Toki sitä on myös mahdollista ostaa, sillä kaupallisten blogien pitäjät tarjoavat usein ”kaupallista yhteistyötä”. Mikäli bloggaajan aihealue, oman yrityksen tuote- tai palvelutarjonta sekä blogin lukijakunta osuvat oikealla tavalla yhteen lopputulos voi olla hyvinkin onnistunut. Valitettavasti onnistunut lopputulos ei ole mikään automaatio, vaan ilman huolellista harkintaa ja oikeanlaisen bloggaajan valintaa kaupallisen yhteistyön tulokset saattavat näkyä vain tilin keventyneessä saldossa.

Sosiaalinen media

Kuvassa sosiaalisen median kuvakkeitaSosiaalisesta mediasta tuleva liikenne on viiteliikennettä, joka liikenteen seuranta- ja analysointityökaluissa erotellaan muusta viiteliikenteestä omakseen sen perusteella että se on peräisin jostain sosiaalisen median alustalta. Ja näitähän nykyään riittää, joten oleellinen kysymys onkin mikä sosiaalisen median kanava on sellainen jota yritys voisi aktiivisemmin hyödyntää toiminnassaan? Nimittäin pelkän tilin avaaminen eri alustoille ei tuo yhtään mitään, vaan sinne täytyisi julkaista sisältöä mikäli toiveissa on saada seuraajia ja sitä kautta myös kävijöitä omille sivuilleen tai verkkokauppaan.

Paras sosiaalisen median kanava onkin se, johon on jotain säännöllistä julkaistavaa. Mieluiten vielä yrittäjän tai yrityksen oman henkilökunnan toimesta, sillä ulkoa ostettu someviestintä jää valitettavan usein hajuttomaksi ja mauttomaksi.

Hakukoneliikenne

kuvankaappaus google.fi sivustolta

Google on suosituin hakukone

Eli hakukoneiden kuten Google-haun kautta sivuille päätyneet. Periaatteessa hakukoneliikennekin on viiteliikennettä, mutta erotellaan poikkeuksetta omaan kategoriaansa. Usein tässä yhteydessä puhutaan myös orgaanisesta liikenteestä, joka tarkoittaa luonnollisen hakukonenäkyvyyden lisäksi myös muutakin maksutonta liikennettä.

Usein hakukoneliikenteen yhteydessä keskiöön nostetaan hakukoneoptimointi, vaikka todellinen ydin on sisällössä. Jos ei ole johonkin asiaan liittyvää sisältöä, ei voi olla myöskään siihen liittyvää näkyvyyttä. Syy asiaan on kaupallinen, on tuottavampaa myydä vähän mystisin sanankääntein hakukoneoptimointia ylimitotetuin toivein ihmeitä odottavalle asiakkaalle kuin lätkäistä märkä rätti odottamatta naamalle ja kertoa isoimman ongelman olevan niukassa sisällössä.

Toki jos sivuilla on teknisiä ongelmakohtia, niiden poistaminen auttaa. Mutta millään taikatempulla ei niukan sisällön omaavasta sivustosta tehdä hakukoneiden suosikkia, juuri siksi Google on hyvä hakukone.

Maksullinen mainonta

Kuvassa kiteytettynä maksullisen mainonnan periaate eli rahalla saa ja hevosella pääseeTeoreettisesti tarkasteltuna maksullinen mainontakin on viiteliikennettä, mutta se on tärkeä saada eroteltua muusta liikenteestä tulosten seurattavuuden kannalta. Ylivoimaisesti suosituin maksullisen mainonnan työkalu on Google Ads, koska sillä on mahdollista mainostaa Googlen hakutulosten yhteydessä. Tällöin mainontaa saadaan kohdistettua siihen hetkeen jolloin joku asiasta kiinnostunut sitä hakee. Riittävän tiukasti kohdennetulla ja päiväbudjetilla rajoitetusta hakukonemainonnasta on useimmiten mahdollista saada aikaan toimiva yhtälö. Toinen etu hakukonemainonnalla on nopeus. Siinä missä vaivalla tuotettu sisältö kasvattaa kävijämääriä vähitellen nousten, maksullinen mainonta tuo liikennettä heti.

Ongelmana sen sijaan on että varsinkin maantieteellisesti rajatulla alueella toimivalle yritykselle hakumainonnan potentiaali ei ole rajaton. Mainontaa hakutulosten yhteydessä ei siis voi kasvattaa määräänsä enempää ilman että tulosten suhde käytettyyn rahamäärän nähden alkaa jossain kohtaa heiketä. Iso ongelma on usein myös se, että yrittäjä on saattunut kuvitella ostaneensa pelkkää hakukonemainontaa mutta todellisuudessa ostettu mainonta sisältää myös Display eli bannerimainontaa. Google Adsin kautta kun on mahdollista tehdä hakukonemainonnan lisäksi myös Display-mainontaa, Youtube-mainontaa jne.

Sen lisäksi että olisi ehdottoman tärkeä tietää mitä mainontaa on tarkelleen ottaen ostamassa, on syytä kysyä myös mikä on se osuus mikä ostetusta mainonnasta menee Googlelle ja mikä mainonnan toteuttajalle. Puhelimitse kaupiteltavassa mainonnassa suhde on usein heikko eli myydään parin tonnin mainontapakettia eikä siitä ole menossa puoliakaan varsinaisiin mainontakuluihin.

Millainen kävijäliikenteen jakauma sitten on hyvä?

Mitään oikeanlaista kävijäliikenteen jakaumaa ei ole olemassakaan, vaan kyse on kokonaisuudesta missä yhden osa-alueen vajausta voi paikata muiden liikenteenlähteiden avulla. Suurin haaste on luonnollisesti uudehkoilla yrityksillä, sillä tunnettavuutta ei vielä ole ja sisällön tuoma liikenne kasvaa vähitellen. Tyypillisesti tarve maksulliselle mainonnalle on suurin silloin kun kyseessä on uudehkon yrityksen sivut tai verkkokauppa. Aikaa myöten kun tunnettavuus ja toivottavasti myös sisällön määrä kasvaa, mainonnan osuus kävijäliikenteestä pienenee.

Nightshop.fi kävijäliikenne 2022

Yllä esimerkkinä gootti, metalli, punk, ja alternative -tyylisiä asusteita myyvän Nightshop.fi verkkokaupan kävijäliikenteen jakauma vuodelta 2022, kiitoksia Mikolle tästä!. Jakauma on tietyllä tapaa kuvaava tuoreehkolle toimijalle ja hyvä esimerkki siitä miten liikennettä tulee kohtuu hyvin lähes kaikilta osa-alueilta. Ainut heikommaksi jäävä osa-alue on viiteliikenne, mikä kertoo siitä että linkkejä verkkokauppaan ei ainakaan vielä vuonna 2022 ollut liikaa muilla sivustoilla. Mutta ajan kanssa niitä kertyy ja esimerkiksi tämän artikkelin myötä niitä tuli yksi lisää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *